lørdag 30. januar 2010

Stell av orkide

Det er mange som lurer på hvordan man egentlig skal stelle en orkide.
Skal den ha et eggeglass i uka eller settes i vasken for full gjenomvanning,lyst eller mørkt,kaldt eller varmt?
Spøsmålene er mange,
så derfor kommer det her noen gode råd.
De kommer fra selveste Blomster Finn så da må det vel virke:)

MYE VANN:
Sett planten i kjøkkenvasken og la vannet sildre gjennom potten i ca ett minutt.
La den renne godt av seg før du setter den tilbake i potten.(Orkideer må aldri stå i vann)
Vann gjerne hver dag når det er super varmt.
Vann lite i hvileperioden.

GJØDSEL:
Ja,den liker mat akkurat som oss så gjødsle den når den blomstrer, men ikke i hvileperoden.

PLASSERING:
Orkideer liker mye lys.Sett den gjerne i et sydvendt vindu.

Ingen blader mot ruta da kan den bli brent!
Trives godt ute om sommeren men da i skyggen.

BLOMSTRE IGJEN?
Etter avblomstring skjærer du rett over stilkens tredje ledd nedenfra.
Sett den da lyst og kjølig i ca en mnd.
Så ut i stua igjen og gjør som tipsene over!

Lykke til;)

11 kommentarer:

Maja sa...

Takk for godt tips. Skal følge oppskriften og krysse fingrene:) Klarer ikke holde liv i noe grønt lengre...huff
Ha en fin kveld:)

Anonym sa...

Ble gjort oppmerksom på bloggen nå og her var det mange gode tips.
Mange fine bilder.
det er en herlig tid med tulipaner i mange farger.
Hilsen Reidun

Vigdis Margrethe sa...

Orkideer er nesten det eneste jeg klarer å holde liv i for tiden, og som kommer igjen og igjen. Jeg vanner også mye mer enn et eggeglass, men vann på skåla har jeg aldri. Men gjødsel har jeg ikke brukt. Kanskje de hadde blomstret enda mer hvis de hadde fått litt "mat"... :)

små og store drømmer sa...

Supert! Takk for tips :)

Ulrikke sa...

Så flott du skriver om blomster. Jeg vurderer å lage en webside med oversikt over alle blomster og stell av dem, slik du skriver her. Tror du det er interessant?

Anonym sa...

Hva vil det si å vanne lite i hvikleperioden? Hva vil lite si denne sammenheng..??

Veronica G sa...

Så fin blogg :)
Jeg må bare kommentere dette. Jeg vannet mine orkideer som dette før, å klarte ikke holde de fine. Nå sette jeg dem i vann, en gang i uka. (fyller opp potten med vann så det dekker røttene) og lar de stå sånn 30-60 min. Lar de renne godt av seg etterpå. Å jeg har aldri hatt finere orkideer :) Er super fornøyd. Det kommer masse nye skudd og de blomstrer som aldri før. Jeg ga de egentlig opp, derfor jeg prøvde denne versjonen. Å jammen funket det.. merkelig :)

HulderHege sa...

mine har d sånn :
direkte sol,sorte potter, og la stå i vann, klipp stilken etterhvert som den tørker, står i trekk - rett på sia av veranda døra og vi lufter godt hver dag nestn - å gjødsel har dem ikke hørt om :) og likevell kommer d skudd på dem.. hmm iflg alle anbefalinger har æ drept dem opp til flere ganga dagli ... :) skulle bladrne bli brent skjærmer æ dem, men ellers ikke no nåde her fra.. har hørt at dem e "vanedyr" så æ gjør nu som æ alltid har gjort.. ;)

Lille Frk Ponce sa...

hei!Eg har ein orkide (skal kjøpe fleire)den er veldig liten men ho held seg godt, eg vanner ho på ett litt annleis vis, hehe...
Eg vanner ein gong i uka med at eg berre spyler gjennom litt og lar ho dryppe av seg, men ikkje lenge. før hadde farmora mi orkidear, men no har ho ikkje plass(flytta inn i leilighet). Men ho snakka alltid med blommane når dei ikkje blomsta eller begynte å visna, og utruleg nok funka det, så det gjer eg og :P
Når eg gret eller er lei meg visnar ho, når eg eg glad og fornøyd blomster ho og blir egsktra grøn og fin. For eit par dagar sidan vart iPhonen min stjålen og nå har bladene hennar fått to brungule flekkar og tri blomar har dotte av :(

Anne-Grete sa...

Jeg "drukner" mine orkideer en gang i uka, lar det renne godt av etterpå. Det siste året har jeg begynt å gjødsle litt. Har orkideer som jeg har hatt opptil 7 år og de blomstrer, igjen og igjen, bortsett fra en "stabeis". I noen potter kommer det mose. Hva kan det komme av?

Anonym sa...

Hei, jeg ville bare si at mine orkideer står i gjennomsiktige vaser, så røttene får lys, jeg tar vekk jorden/barken og de står i vann til halvveis opp på røttene, og de blomstrer mer enn noen gang. Så det med at de aldri må stå i vann, vell, hehe, det gjelder ikke for mine orkideer... :)